Hydro imgw.pl – odświeżona platforma IMGW

6 marca 2024 roku, została uruchomiona odświeżona platforma hydro.imgw.pl. W starszej wersji mieliśmy możliwość przeglądu historii dla stacji wodowskazowych jedynie dla 3 dni. Obecnie dostępność danych historycznych została wydłużona do 60 dni. Jest to bardzo istotne w przypadku analizy fal wezbraniowych na poszczególnych posterunkach. Wydłużony okres doskonale obrazuje cały proces przejścia fali wzrostu stanów wody, pik fali i obniżanie się stanu wody.

Dodatkowo uwzględniono na wykresie progi stanów wody.

  • Granica dolna stanów średnich
  • Granica górna stanów średnich
  • Stan ostrzegawczy
  • Stan alarmowy

Zupełną nowością są prognozy. Dla większych rzek wprowadzono prognozę z modelu hydrodynamicznego, prognoza z modelu opad-odpływ HBV (hydrolog), a także prognozę synoptyczną. Mamy możliwość obejrzenia prognozy na okres od 3-5 dni w przód.

Wszystkie elementy są przedstawiane nowocześnie, a same użytkowanie i korzystanie ze strony jest bardzo intuicyjne. Na mapie prezentowane są stany wody, stacje meteorologiczne, prognozy, a szczegółowe dane ze stacji są interaktywnie pokazywane w formie okna z podstawowymi informacjami.

Na uwagi przyjdzie jeszcze czas. Jak na razie w nowej odsłonie platforma hydro imgw prezentuje sie nowocześnie, a przede wszystkim daje większy ogląd na sytuacje hydrologiczną na terenie Polski.

Targi Wiatr i Woda 2016

Jak co roku w marcu odbędą sie Targi Wiatr i Woda 2016.

Jest to wielka atrakcja dla wszystkich wodniaków.

W tym roku targi odbędą się w Centrum Wystawienniczym przy ul. Marsa w Warszawie w dniach 10-13 marca 2016r. Po raz dwudziesty ósmy na targach spotykają się przedstawiciele branży oraz miłośnicy sportów wodnych i rekreacji z Polski i z zagranicy. 

Oprócz pięknych jachtów żaglowych, luksusowych łodzi motorowych, pontonów, RIBów, skuterów wodnych i innych jednostek pływających, na targach można będzie znaleźć akcesoria żeglarskie, silniki, sprzęt asekuracyjny i ratunkowy, instrumenty do nawigacji i elektronikę jachtową. Tradycyjnie nie zabraknie nowości i premier, które wystawcy przygotowali na nadchodzący sezon. Będą też oferty producentów i dystrybutorów odzieży żeglarskiej i sportowej oraz regiony turystyczne z kraju i zagranicy, które zaprezentują swoje atrakcje związane z aktywnym wypoczynkiem nad wodą i na wodzie. Na targach promować się będą także wodne szlaki turystyczne, czartery, akweny żeglarskie, mariny oraz ciekawe miejsca do uprawiania sportów wodnych. Będzie to dobry moment aby zdecydować o planach na zbliżające się wakacje. W tym  roku nie zabraknie również sprzętu do uprawiania kajakarstwa, nurkowania i windsurfingu. Swoją ofertę na Targach WIATR i WODA 2016 zaprezentuje ponad 400 wystawców z Polski i zagranicy. Partnerem Targów WIATR i WODA jest Magazyn „Żagle”, Sponsorem firma Henri Lloyd a Miastem Partnerskim – Gdynia – Żeglarska Stolica

 

Kiedy na targi?

28. edycja Targów WIATR i WODA tradycyjnie trwać będzie 4 dni.

10 marca, w godz. 11.00-17.00

11 marca, w godz. 10.00-18.00

12 marca, w godz. 10.00-18.00

13 marca, w godz. 10.00-16.00

Uroczyste otwarcie Targów WIATR i WODA: 10 marca o godz. 12.00 (scena targowa).

 

Cennik biletów sprzedawanych w kasach targowych*

  • Bilet normalny: 30 zł
  • Bilet ulgowy: 20 zł

Wizyta w Ośrodku Kultury Morskiej – oczami sześciolatka

W ostatni weekend 16 stycznia 2016 r. odwiedziłem Ośrodek Kultury Morskiej w Gdańsku. Chcieliśmy zobaczyć w jakim sposób działa echosonda, posterować statkami na sztucznym zbiorniku i uratować rozbitka z morskiej kipieli.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od nauki sterowania modelami statków na przygotowanym zbiorniku. Do wyboru był wielki kontenerowiec, żaglówka i jeszcze holownik. Holownik był najszybszy, a żaglówki były trochę wolniejsze a kontenerowiec był taki wielki i ogromny że aż trzeba było trochę poczekać, aby ruszył.

Następnie poszedłem do symulatora jednostki ratowniczej SAR .Celem misji było uratowanie rozbitka w ograniczonym czasie około 3 minut. Później trzeba było zaparkować tą motorówką. W trakcie misji ratowniczej były też przeszkody:ogromne promy żaglówki i inne statki.

Symulator SAR

Symulator SAR

Potem poszliśmy do ekspozycji, która wyjaśnia zasady działania echosondy i sonaru. Statek pływał nad sztucznym dnem i na ekranie był pokazany efekt pracy echosondy i sonaru. Podczas skaningu natknęliśmy się na niezidentyfikowany obiekt. Statek ponownie napłynął na badane i miejsce, aby dokładniej przeanalizować wskazany obszar. Na wyświetlaczu sonaru bocznego pojawił się obraz statku zatopionego podczas II Wojny Światowej. Lektor w trakcie sondowania wyjaśniał w jaki sposób urządzenie interpretuje obraz dna i wyświetla go na ekranie.

Potem pani zaprowadziła mnie na drugie piętro, wcześniej byliśmy na pierwszym, wszedłem do rękawa ewakuacyjnego i zszedłem na pierwsze piętro. Ewakuacja przebiegła sprawnie, ponieważ miałem śliskie spodnie, dzięki czemu z łatwością ześlizgnąłem się niżej. Kolejka chętnych do wypróbowania tej metody ucieczki, była długa. 

Rękaw ewakuacyjny

 Wojtek

`

Formularz kontaktowy

Nazwa

Telefon

Email


Wiadomość


`

Susza

Obecnie temat suszy znajduje się na ustach wszystkich.
Myślę, że warto w tym okresie pomyśleć o pracach mających za zadanie zwiększenie możliwości retencji wód.
Spowolnienie spływu wód z terenów górskich zminimalizuje skutki nawalnych deszczów, a co za tym idzie zmniejszy ryzyko wystąpienia powodzi na terenach znajdujących się poniżej. Metoda ta jest o wiele tańsza i prostsza niż budowa dużych zbiorników retencyjnych na terenach nizinnych. Woda utrzymywana przez górskie kaskady dodatkowo sprawia, że w okresach suchych, nie mamy do czynienia z nadmiernym obniżaniem się wód gruntowych.

Domowy szkutnik – łatanie dziury w kadłubie bez dostępu od wewnątrz

Dzisiaj przedstawię Wam w jaki sposób poradzić sobie z uszkodzeniem kadłuba łodzi w momencie, gdy mamy utrudniony dostęp do wewnętrznej części kadłuba. Łódź, uległa awarii podczas transportu na wózku. Spory otwór w kadłubie pojawił się w bardzo niewygodnym miejscu tuż przy krawędzi, uniemożliwiającej dodatkowo położenie płasko laminatu.

Do pracy użyłem:

– szlifierka oscylacyjna

– żywica epoksydowa z utwardzaczem

– benzyna ekstrakcyjna

– farba do kadłubów

– pędzle, pojemniki, rękawiczki, maska

Pamiętać należy, że wszystkie prace należy wykonać przy temperatury min. 15 stopni i małej wilgotności powietrza. Nie spełniając tego podstawowego warunku, cała nasza praca może pójść na marne.

szlifowanie dziury w kadłubie

Pracę rozpoczynam od oszlifowania i dokładnego oczyszczenia. Wybrałem szlifierkę oscylacyjną, dzięki czemu mogłem dotrzeć do wszystkich zakamarków. Szlifujemy pod kątem, tak aby powstała powierzchnia tworzyła klin dla nowo nakładanych warstw laminatu.

Aceton

Po dokładnym wyszlifowaniu wewnątrz i na zewnątrz co najmniej 10-15cm  poza obszar dziury. Wszystko dokładnie czyścimy i odtłuszczamy powierzchnie klejoną, używając acetonu.

klejenie burty łodzi

Ponieważ nie mam dostępu od wewnątrz, zdecydowałem się na wykonanie pierwszej warstwy laminatu z podkładką ze sklejki, całość przytrzymując drutami, które zaczepiam na poprzecznej desce. Metoda ta pozwala na nałożenie na sklejce kilku warstw maty i nasączeniu wszystkiego żywicą epoksydową. Żywicą smaruje również kadłub od strony wewnętrznej. Uważać należy, żeby nie przesadzić z ilością żywicy. Ma ona jedynie nasączyć, spajać poszczególne warstwy maty szklanej. Przesączenie żywicą sprawi, że laminat stanie się kruchy. Deseczka musi być przymocowana starannie i mocno, tak aby w trakcie przyciskanie laminowanej powierzchni pędzlem nie przemieszczała się i nie odchodziła od klejonego kadłuba. Należy też z dużą starannością zadbać, aby pozbyć się z laminowanej warstwy bąbelków powietrza i nadmiaru żywicy. Pozostawiam wszystko do zastygnięcia.

łata dziuryW kolejnym kroku odpinam deseczkę i przycinam druty. Jest również możliwość wyciągnięcia ich po małej gimnastyce, ale w przypadku gdy nie będzie to możliwe, można je zostawić na miejscu. Przed położeniem kolejnych warstw warto zmatowić powierzchnię, szlifując ją.

 

załątana dziuraKolejne warstwy maty szklanej układam w ten sposób, aby były coraz większe nachodząc na część kadłuba. Nakładka co najmniej 10-15cm jest niezbędna, aby uzyskać trwałość łaty. Pamiętać należy, aby przed nałożeniem nakładki, kadłub był przeszlifowany i dokładnie oczyszczony acetonem. Do pracy używałem maty szklanej o gramaturze 400g/m2. Nakładając kolejne warstwy trzeba dokładnie wyciskać bąble powietrza i usuwać nadmiar żywicy.

DSC_0612załatana dziuraCałość zostawiamy do wyschnięcia. Żywica w zależności  o utwardzacza żeluje już po ok.40 minutach. Ja pozostawiłem łatkę na dobę, aby porządnie żywica stwardniała i nadawała się do obróbki. W kolejnym kroku szlifierką oscylacyjną wygładziłem powierzchnie i usunąłem nadmiar maty szklanej. Używałem początkowo papieru ściernego P40, później zmieniłem na P80 aby uzyskać gładką powierzchnię przed malowaniem.

Z efektu końcowego jestem zadowolony. Dno łodzi po pomalowaniu jest jednolite i zachowuje ciągłość. Nie można dostrzec naprawionego miejsca. Mam nadzieję, że łódka posłuży jeszcze dłuższy czas.

Naprawiona łódka

 

 

Baltic Tall Ships Regatta 2015

Już w najbliższy weekend 12-14 czerwca 2015r. w Szczecinie odbędzie się Baltic Tall Ships Regatta 2015.

Impreza mająca podczas której zobaczymy najpiękniejsze i najbardziej znane żaglowce świata. Polskę będą reprezentowały największe nasze żaglowce Dar Młodzieży i Fryderyk Chopin, ale także mniejsze jednostki klasy B i C Generał Zaruski, Polonez, Dar Szczecina, Akela czy Ark.

W imprezie pojawią się żaglowce z różnych stron świata, więc dla każdego miłośnika żeglarstwa, wody czy nawet młodego hydrologa będzie to niemała atrakcja.

Baltic Tall Ships Regatta 2015

Szczegóły imprezy na stronie

http://tallships.szczecin.eu/

echosondy w 2015 roku

Ponownie ruszyliśmy w teren z nowymi doświadczeniami, oprogramowaniem i sprzętem.

W trakcie ostatnich targów Wiatr i Woda zapoznaliśmy się z nowymi technologiami kilku producentów i jak zwykle jesteśmy pod wielkim wrażaniem. Na rynku pojawiają się nowe urządzenia z dotychczas niewyobrażalnymi funkcjami, a ceny dotychczasowych podstawowych modeli echosond znacznie spadają.

Przykładem pierwszego zjawiska jest pojawienie się w sprzedaży technologii Panoptix – GARMIN. Jego zastosowanie zarówno w trakcie połowu ryb, jak również przy pracach podwodnych może okazać się nieodzowna.

Przykładem drugiego wspomnianego zjawiska, jest niespotykana cena Garmina Fishfinder 350c. Urządzenie dostępne jest na rynku już za 649 PLN

Echosonda FishFinder 350c

http://www.echosonda.pl/garmin-fishfinder-350c.html

Jak do tej pory koszt zakupu echosondy z pięciocalowym kolorowym wyświetlaczem wynosił ponad 1000 PLN. Porównując konkurencję, za echosondę Lowrance Mark-5x Pro z pięciocalowym monochromatycznym wyświetlaczem musimy zapłacić 999 PLN.

Jak widać firmy starają się jak mogę, aby wybór pomiędzy urządzeniami kolorowymi, a czarno-białymi był dla nas prostszy.

 

 

Wiatr i Woda 2015

PO raz kolejny w tym roku odbyły się targi Wiatr i Woda. Tym razem nie spotkaliśmy się wszystcy na Stadionie Narodowym, lecz w halach  Centrum Targowo-Kongresowe MT Polska przy ul. Marsa.

Jak co roku nie zabrakło ciekawych nowinek, wodnych gadżetów, a blask wielkich łodzi motorowych onieśmielił niejednego gościa targów. W targach brało udział 360 wystawców z całej Polski.

W programie targów nie zabrakło hitów, jak występ 

Aleksandra Doba

Spotkanie z pierwszym człowiekiem, który pokonał dwukrotnie kajakiem Ocean Atlantycki! Tegoroczny zwycięzca w konkursie Magazynu „National Geographic” o tytuł Podróżnika Roku  Poprowadziła Kinga  Kępa z Magazynu „WIOSŁO”.

Aleksander Doba

Osobiście byłem pod wielkim wrażeniem nowości Garmina w dziale Marine. Firma postarała się, aby nowy sprzęt mający swoją premierę przed tygodniem w Stanach Zjednoczonych pojawił się w Warszawie. Dodatkowym hitem, było całkiem nowe urządzenie PANOPTIX™ – ALL-SEEING SONAR. Sonar, który w czasie rzeczywistym pokazuje nam obrazy ryb w trybie 3D. Widzimy dokładnie zanętę, ryby i inne elementy pod wodą. Dodatkowo pozwala stworzyć model dna w 3D.